Stork ontwikkelt inspectie-app

25 januari 2017 Nouryon MCA

Een nauwkeurig rapport van wat er is uitgevoerd, voorzien van foto’s en het staat direct in het systeem. Allemaal voordelen van de inspectie-app die Stork aan het ontwikkelen is samen met AkzoNobel. Met behulp van een speciale ATEX-gecertificeerde tablet, die explosieveilig is, controleren de medewerkers van de ‘smeerdienst’ de fabrieksonderdelen van de MCA-fabriek van AkzoNobel. Alle gegevens zijn direct digitaal beschikbaar voor zowel klant als Stork.

De app is nog niet helemaal klaar. De verwachting is dat er volgend voorjaar er in de praktijk mee gewerkt kan worden. Om er zeker van te zijn dat alles goed werkt en alles klopt wordt er eerst proefgedraaid bij de AkzoNobel MCA-fabriek. Een tijdrovende klus was de checklijsten in de juiste volgorde maken, volgens de route die de monteurs in de fabriek lopen, zodat ze niet telkens heen en weer hoeven te lopen.

Ontwikkeling in samenwerking

Tot nu toe worden de inspecties op papier gerapporteerd aan de klanten, wat veel administratief werk en bergen papier oplevert. In samenwerking met Stork Eemsmond, Stork Specialisten, Stork Consultancy en AkzoNobel is een test opgestart om het lopen van inspectierondes makkelijker te maken. Daarbij is, samen met AkzoNobel, eerst gekeken wat bruikbaar was. Vervolgens heeft Stork een demo gegeven van de mogelijkheden. Die werd enthousiast ontvangen. De volgende stap die gemaakt zal worden is de koppeling van de gegevens van de app met het SAP-systeem. Daarbij is het voor klanten mogelijk om bij Stork in het SAP-systeem te kijken en direct de gegevens van de inspectie in te zien.

Foto

De monteurs van de smeerdienst moeten nog wel even wennen aan deze nieuwe werkwijze, die verschillende voordelen oplevert. Het is veel gemakkelijker om iets te melden. De inspecties kunnen veel sneller uitgevoerd worden. Als een onderdeel gereed is kan de monteur dat afvinken. Bovendien kan er een foto van de situatie meegestuurd worden en dat scheelt de monteurs veel schrijfwerk. Een foto zegt immers meer dan duizend woorden. Hierdoor kunnen ze veel makkelijker een probleem melden zodat problemen in de fabriek sneller worden opgelost. De digitaal geregistreerde gegevens zijn veel beter vindbaar dan op papier, wat ook voor de klanten heel handig is. Steeds vaker vragen klanten bij een storing aan Stork wat er wanneer aan de apparatuur is gedaan. Dit soort informatie is binnenkort dus heel snel beschikbaar.

Terug naar overzicht
Chemie park nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van alles rond Chemie Park Delfzijl?