“… niet meteen genoegen nemen met een antwoord”
10 april 2025 Nouryon MCA
Studenten AOT (Allround Operationeel Technicus) van het Noorderpoort in Delfzijl bezochten, onder begeleiding van hun docent Martin Mollema, Nouryon MCA.
Martin Derkink, Continuous Improvement Manager, had een Root Cause Problem Solving (RCPS) – case in petto. “We vonden het leuk om de studenten een praktisch probleem voor te leggen en ze zelf naar de oplossing te laten zoeken. RCPS, onderdeel van de verbetermethodologie Lean Six Sigma, is een heel gestructureerde aanpak om tot de oorzaak van een probleem te komen. RCPS leidt tot minder verspilling en hogere productiviteit.”
Faalfrequentie
De studenten kregen een probleem voorgelegd over de faalfrequentie van een pomp. Martin: “De studenten moesten erachter zien te komen wat nou de échte oorzaak van het probleem was. Dat kan een technische oorzaak hebben, maar ook een organisatorische. We wilden de studenten uitdagen om verder na te denken en niet meteen genoegen te nemen met een antwoord.”
Beïnvloeden
Samen met reliability engineer Taco Tjalma en process engineer Tim Schuttevaer bereidde Martin de case voor. Om achter de echte oorzaak van het probleem te komen, moesten de studenten vragen stellen aan de juiste persoon. “De Lean-methodiek leert dat je minstens vijf keer ‘waarom’ moet vragen voor je bij de oorzaak bent”, legt hij uit. “Iets begint vaak als een technisch probleem, totdat je bij het punt komt dat je kunt beïnvloeden, bijvoorbeeld bediening van de installatie of onderhoud. Met een beetje hulp en sturing kwamen ze allemaal achter de oorzaak van het probleem.”
November
Een geslaagd bezoek dat voor herhaling vatbaar is. Martin: ”De studenten vonden het erg leuk, interessant en leerzaam. Wij vonden het ook heel leuk om te doen. Een volgende afspraak met het Noorderpoort is gemaakt om dit in november weer te doen met de volgende klas vierdejaars studenten.”